Yönetmen: Atıf Yılmaz
Senaryo: Barış Pirhasan, Nuran Oktar, Atıf Yılmaz
Oyuncular: Müjde Ar (Asiye), Ali Poyrazoğlu (Selahattin), Hümeyra Akbay, Nuran Oktar, Güler Ökten
1986/Türkiye/Türkçe/105 dakika
Asiye Nasıl Kurtulur?’da Türkiye sinemasında fahişelik temasının işlendiği filmlerden. Vasıf Öngören’in aynı adlı büyük yankı uyandıran tiyatro oyunundan Barış Pirhasan’ın senaryosuyla sinemaya uyarlanmış, gösterildiği dönemde büyük ilgi ile karşılanmış bir film. Film, bir genelevde telaşlı bir koşuşturmaca ile açılır. Hazırlıklar elbette önemli konuklar içindir. Fuhuşla Mücadele Derneği Başkanı Seniye Gümüşçü, bir hayat kadınından Asiye ismiyle imzalanmış bir mektup alır. Fuhuşla Mücadele Derneği Başkanı, “Kurtarıcı” sıfatıyla bu “yoksul fakat namuslu kızların” düşmüş ya da düşürülmüş oldukları yere gitmeye, Asiye’yi ziyaret etmeye karar verir. Ancak genelevde Asiye adında biri yoktur. Bunun üzerine “insan her koşulda direnebilir” diye düşünen Seniye Hanım’a genelev çalışanları tarafından bir oyun teklif edilir. Oradaki kadınların katılımıyla Asiye’nin hayatı canlandırılacaktır ve dönüm noktalarında, hayati önemdeki seçimlerde Seniye Hanım’a sorulacaktır: “Asiye şimdi ne yapsın?”. Asiye’nin fuhuş yapmadan hayatını sürdürebilmesinin yolları aranır oyun boyunca. Ancak oyun ya da oyun içinde oyun ilerledikçe görülür ki hayatta pek çok seçenek yer almaz. Asiye’yi ya da Asiyeleri kurtarmak ise sanıldığı kadar kolay değildir. Film, klasik Yeşilçam melodramlarından, fahişeliğin orta sınıf bireyler tarafından “kurtulunması gereken bir hastalık” olarak görülmesine dair ahlaki sorgulamalarıyla ve bu mesleği bir varoluş sorunu haline getirmeksizin hayatlarını sürdürebilmek için yapan fahişe tiplemeleriyle ayrılıyor. “Oyun içinde oyun” olarak bahsettiğimiz yan öykülerde seks işçisi kadınların birbirinden farklı birçok zor koşulunu bir arada vererek Asiye Nasıl Kurtulur? bunca yıldır Türkiye sinemasında temsil edilen “düşmüşlük/düşürülmüşlük” sorununa bir alternatif oluşturuyor.
Örneğin; ataerkil söylemi içselleştirmiş okul müdiresi, Asiye’ye hayatındaki en büyük desteği sağlarken, fahişe bir kadının kızı olduğu için kendi yeğeniyle olan ilişkisini sonlandırarak onun yeniden zor duruma düşmesine sebep oluyor. Bu zor koşullara bir başka örneği, toplumsal ahlak değerlerinin kurgulanışındaki erkek egemen anlayışın fahişe bir kadının kızı olan Asiye ve annesi ile daha önceden birlikte olan bir adamı, aynı şekilde değerlendirmeyişi oluşturuyor. Bir fahişenin kızı kolaylıkla ahlaksız olarak görülüp soyutlanırken, onlarla birlikte olan erkekler bu ahlaki sorgulamanın dışında tutuluyorlar. Filmin sonunda Seniye Hanım ile Asiye’nin birbirine benzer görüntüleriyle de “namuslu” ve “namussuz” kadın ayrımı silikleşiyor, ahlak kavramı görünen ve gerçekte olan üzerinden bir kez daha sorgulanıyor. Film fahişeliği doğuran toplumsal ve ekonomik sorunsalları yansıtıp bunları ataerkil sistemle ilişkilendirirken problemin yeniden üretimine engel olabilecek çözümlerin bu kadınların koşulları gözetilmeksizin sağlanamayacağını da gösteriyor.
Asiye ancak yeni Asiyeler yaratarak kurtulabiliyor bu “ahlaksızlık” ortamından. “Yasasızlığıyla” Türkiye sinemasında kadın imajını tümüyle değiştirip, yeniden tanımlamış olan Müjde Ar, bu filmde de yine kural tanımaz oyunculuğuyla, cesaretiyle Asiye’yi yalnızca canlandırmıyor, adeta yaşatıyor. Bunun yanında Ali Poyrazoğlu ve 24. Antalya Film festivalinde Asiye Nasıl Kurtulur?’daki oyunculuğuyla ‘En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu’ ödülüne layık görülen Hümeyra, filmde dikkat çeken performanslar sergiliyorlar.
http://rapidshare.com/files/99866928/asiye_nas_l_kurtulur.part1.rar
http://rapidshare.com/files/99840284/asiye_nas_l_kurtulur.part2.rar
http://rapidshare.com/files/99853540/asiye_nas_l_kurtulur.part3.rar
http://rapidshare.com/files/99827760/asiye_nas_l_kurtulur.part4.rar
No Pass